Recente overdenkingen

De overdenkingen zijn voor iedere doordeweekse dag met toestemming van Harvest House Publishers en in overleg met GIDEON boeken overgenomen uit Iedere dag in Christus van Neil T. Anderson.

28 maart 2024

Analyseer je angst

6 mei 2021

‘God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid’ (2 Timotheüs 1:7). Uiteraard is God niet de bron van onze irrationele angsten, maar wat of wie dan wel? De eerste stap om je angsten de baas te worden, is om ze te analyseren. Voor wie of wat ben ik bang en waarom? Irrationele angsten ontwikkelen zich op dezelfde manier als andere patronen van het vlees. Het helpt vaak om duidelijk te krijgen wanneer de angst de kop opstak en wat er op dat moment in je leven aan de hand was. De relatie is er altijd eentje van oorzaak en gevolg. Onthoud dat mensen niet gebonden zijn aan trauma’s uit het verleden maar aan de leugens die ze geloven als gevolg van het trauma. De wortel van elke fobie is een overtuiging die niet gebaseerd is op de waarheid. Deze valse overtuigingen moeten we met wortel en al verwijderen en vervangen door Gods waarheid. Begin met het vragen om Gods leiding:

Lieve Hemelse Vader, ik kom tot U als Uw kind. Ik plaats mezelf onder aan Uw beschermende zorg en erken dat in mijn leven alleen U werkelijk te vrezen bent. Ik belijd dat ik angstig en bezorgd ben geweest door mijn gebrek aan vertrouwen en geloof. Ik heb niet altijd geleefd door geloof in U en ik heb maar al te vaak op mijn eigen kracht en mogelijkheden vertrouwd. Ik dank U dat ik in Christus vergeven ben. Ik kies ervoor te geloven, dat U mij niet een geest van lafhartigheid heeft gegeven, maar een geest van kracht, liefde en bezonnenheid (2 Timotheüs 1:7). Daarom stuur ik elke geest van angst weg. Ik vraag U mij alles te laten zien waar ik angstig voor ben geweest en waar angst controle over mij heeft gehad. Laat me zien hoe ik angstig ben geworden en welke leugens ik heb geloofd. Ik verlang ernaar om een verantwoordelijk leven te leiden in de kracht van de Heilige Geest. Laat me zien waar angst me daarvan weerhouden heeft. Ik vraag U dit, zodat ik het kan belijden en me ervan af kan keren en elke angst kan overwinnen door geloof in U. Ik bid dit in Jezus’ naam. Amen.

Als je last hebt van paniekaanvallen bepaal dan wanneer ze voor het eerst voorkwamen. Welke ervaring ging er aan je eerste aanval vooraf? Mensen die last hebben van pleinvrees kunnen meestal een gebeurtenis aanwijzen die eraan vooraf ging. Het wordt vaak geassocieerd met een bepaalde tragedie of falen in hun leven. Satan maakt misbruik van mensen die ergens het slachtoffer van zijn geworden als ze geen Bijbelse oplossing zoeken voor hun crisis. Om een voorbeeld te noemen: vreemdgaan en abortus gaan vaak vooraf aan paniekaanvallen. Wanneer ik dit verband zie, dan kom ik erachter dat de persoon geen Bijbelse oplossing voor zijn probleem of zonde heeft gezocht. Ze rationaliseren hun gedrag vaak in plaats van zich te bekeren. De Psalmist schrijft: ‘ Ik wil u mijn schuld belijden, door mijn zonden word ik gekweld’ (door angst red.) (Psalm 38:19).

Gift aan FiCM Nederland

Draagt u Freedom in Christ een warm hart toe? Via het onderstaande formulier is het mogelijk om FiCM financieel te ondersteunen. Uw gift is door onze ANBI-status aftrekbaar.

 

Bedrag