Recente overdenkingen

De overdenkingen zijn voor iedere doordeweekse dag met toestemming van Harvest House Publishers en in overleg met GIDEON boeken overgenomen uit Iedere dag in Christus van Neil T. Anderson.

28 maart 2024

Anderen helpen vrijheid te vinden

4 november 2021
Een dienstknecht van de Heere moet geen ruzie maken, maar vriendelijk zijn voor allen, bekwaam om te onderwijzen, en iemand die de kwaden kan verdragen. Hij moet met zachtmoedigheid hen onderwijzen die zich verzetten. Misschien geeft God hun eens bekering, zodat zij tot erkenning van de waarheid komen en zij weer mogen ontwaken uit de strik van de duivel, door wie zij levend gevangen waren om zijn wil te doen.
2 Timotheüs 2:24-26

De belangrijkste vereisten om anderen te helpen om in vrijheid te wandelen zijn geen ongebruikelijke gaven of roepingen. De belangrijkste vereiste is goddelijk karakter en de vaardigheid om een ander iets te onderwijzen. De instructies in de brieven om anderen te helpen vrijheid te vinden in Christus, worden het best samengevat in 2 Timotheüs 2:24-26. Er wordt van Gods verbondsslaven verwacht dat ze volwassen zijn in karakter, iets wat wordt gedemonstreerd door liefde voor mensen en wordt bewezen door de vrucht van de Geest in hun leven. Het is ook belangrijk dat we in staat zijn om de waarheid door te geven, zodat gevangenen bevrijd kunnen worden.
Het klassieke beeld van bevrijding is dat iemand er een expert bij haalt, en dat deze een demon naar voren roept, zijn naam en rang laat zeggen, om die vervolgens uit te drijven. Bij deze methode is de bevrijder de expert die in veel gevallen zijn informatie uit demonen haalt. Persoonlijk geloof ik dat er een betere manier is. Ik geloof dat Christus de bevrijder is. We hoeven Hem niet te vragen om te komen; Hij is al gekomen.
Als verbondsslaven van de Heer moeten we niet geloven wat demonen zeggen. We moeten onze informatie krijgen van de Heilige Geest, die ons leidt in alle waarheid.
We kunnen niet de verantwoordelijkheid van iemand anders overnemen, maar we kunnen wel dienen als Gods instrument om hun vrijheid effectief te maken. Het is ieders persoonlijke verantwoordelijkheid om de duivel te weerstaan, de wapenrusting van God aan te trekken, te belijden, vergeven, zonde verwerpen en elke gedachte krijgsgevangen nemen in gehoorzaamheid aan Christus. Maar volgens 2 Timotheüs 2:24-26 kunnen we door Gods genade elkaar hier wel bij helpen. Verder vereist dit gedeelte dat we volkomen afhankelijk zijn van God, omdat Hij alleen bekering kan aanvaarden en gevangenen kan bevrijden. Als ik anderen help, begin ik altijd mijn volkomen afhankelijkheid van God de Vader uit te spreken.

Heer, maak mij uw verbondsslaaf, zodat ik anderen kan helpen hun vrijheid in Christus te vinden.

Gift aan FiCM Nederland

Draagt u Freedom in Christ een warm hart toe? Via het onderstaande formulier is het mogelijk om FiCM financieel te ondersteunen. Uw gift is door onze ANBI-status aftrekbaar.

 

Bedrag