Recente overdenkingen

De overdenkingen zijn voor iedere doordeweekse dag met toestemming van Harvest House Publishers en in overleg met GIDEON boeken overgenomen uit Iedere dag in Christus van Neil T. Anderson.

Een onvervangbare voorwaarde

6 januari 2022
En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die U gezonden hebt.
Johannes 17:3

In mijn bediening als voorganger en hoogleraar aan een theologische opleiding, heb ik me altijd gericht op de onderling samenhangende bedieningen van discipelschap en christelijk pastoraat. Ik heb duizenden mensen mogen begeleiden in discipelschap en pastoraat. Ik heb onderwijs gegeven over discipelschap en pastorale counseling op universitair niveau, maar ook in kerken en op leiderschapsconferenties in het hele land. Veel van de interactie was erop gericht de afschrikwekkende realiteit aan te tonen van satans onophoudelijke pogingen om het denken van christenen te misleiden. Hij beseft, dat als hij je kan weerhouden te begrijpen wie je bent in Christus,  hij je ook kan weerhouden de volwassenheid en vrijheid te ervaren die jouw erfdeel is als kind van God.
Ik ben geïntrigeerd door de overlap die er is tussen de bediening van discipelschap en pastoraat. Christelijk discipelschap richt zich op de waarheid en is vaak georiënteerd op de toekomst, iets wat christenen uitdaagt om geestelijk te groeien en volwassen te worden. Christelijk pastoraat kijkt juist naar het verleden om problemen en bepaalde zwaktes op te lossen. Je verleden heeft de manier gevormd waarop jij nu gelooft en zal ook je toekomst bepalen, tenzij je ermee afrekent. Bijbels gezien zijn discipelschap en pastoraat niet van elkaar te scheiden. Beiden zijn intensieve, persoonlijke bedieningen die nodig zijn om de waarheid toe te passen, waardoor mensen vrijkomen van hun verleden, en om hun volmaaktheid in Christus te vestigen.
Bovendien ben ik van mening dat zowel discipelschap als pastoraat moeten beginnen waar de Bijbel begint: met het kennen van God en van onze identiteit in Christus. Als we God ècht zouden kennen, dan zou ons gedrag onmiddellijk en radicaal veranderen. Dat zien we in de Bijbel gebeuren. Telkens als de hemel zich opende om de heerlijkheid van God te openbaren, werden mensen onmiddellijk en tot in het diepst van hun wezen veranderd. De belangrijkste voorwaarden voor mentale en geestelijke gezondheid, zijn een juist begrip van God en een juiste relatie met Hem. Goede theologie is een onmisbaar en onvervangbaar uitgangspunt voor goede psychologie.

Vader, ik ben U eeuwig dankbaar dat ik in Christus een heilige ben die zijn woonplaats heeft in de hemelse gewesten, in plaats van een zondaar die in de modder rondkruipt.

Gift aan FiCM Nederland

Draagt u Freedom in Christ een warm hart toe? Via het onderstaande formulier is het mogelijk om FiCM financieel te ondersteunen. Uw gift is door onze ANBI-status aftrekbaar.

 

Bedrag





Website offline op 2 april a.s.

Bedankt voor het gebruik maken van de website van Freedom in Christ Nederland.

Op 2 april 2024 wordt onze website verhuisd. Dit houdt in dat onze website gedurende enige tijd overdag uit de lucht zal zijn. Houdt hier rekening mee tijdens het gebruik van onze website.

Voor eventuele vragen kunt u een email sturen naar info@ficm.nl.