Recente overdenkingen

De overdenkingen zijn voor iedere doordeweekse dag met toestemming van Harvest House Publishers en in overleg met GIDEON boeken overgenomen uit Iedere dag in Christus van Neil T. Anderson.

Groei tonen

30 januari 2023
Wees daders van het Woord en niet alleen hoorders. Anders bedriegt u uzelf.
Jakobus 1:22

Ik probeer altijd iets te leren uit de verhalen over predikanten en zendelingen die vurige preken afsteken tegen bepaalde zonden, die ze vervolgens zelf blijken te plegen. Landelijk bekende christenen die te vuur en te zwaard bepaald immoreel gedrag veroordeelden, bleken er in het geheim zelf een immorele levensstijl op na te houden. Degenen die geroepen zijn om Gods Woord te verkondigen of te onderwijzen, moeten het als eerste zelf ter harte nemen. Als we een boodschap voorbereiden moeten we voor God op onze knieën gaan en bidden: ,,God, is deze Bijbeltekst van toepassing op mijn leven?” En als dat niet zo is, kunnen we maar beter eerlijk tegen onze toehoorders zeggen: ,,Ik zou willen dat ik zelf op dit punt een beter voorbeeld ben, maar ook ik heb nog veel te leren.” Het Woord van God verkondigen en doen alsof het in jouw leven goed zit terwijl dat niet zo is, is een volle leugen.
Maar ook degenen die luisteren naar het Woord van God zijn gevoelig voor zelfmisleiding, als ze het niet in praktijk brengen. We kunnen een preek of een les horen en zeggen: ,,Wow! Wat een geweldige waarheid”, en er vervolgens anderen mee om de oren slaan zonder er eerst zelf mee aan de slag te gaan en het in ons leven toe te passen. Jakobus schreef dat hoorders van het Woord zichzelf misleiden als ze geen daders van het Woord zijn.
Waarom zijn we zo bang om toe te geven dat ons leven niet in lijn is met de Bijbel? Ik denk omdat veel mensen lijden aan perfectionisme. We denken dat we volmaakt moeten zijn en het vooral niet mogen toegeven als dat niet zo is. Maar we kunnen geen volmaaktheid tonen, omdat we niet volmaakt zíjn. We kunnen echter wel groei laten zien. De mensen om ons heen moeten weten dat we echte mensen zijn in een groeiproces naar volwassenheid. Ze moeten net zo goed zien hoe we omgaan met falen, als met succes. Als we dit soort eerlijkheid in de christelijke gemeenschap gaan tonen, dan verminderen we de kans dat de misleider grip op ons krijgt.

Heer, vergeef me de keren dat ik de zucht naar volmaaktheid voorrang heb gegeven boven groei in U en in uw Woord. Help me vandaag om groei in mijn leven te laten zien.

Gift aan FiCM Nederland

Draagt u Freedom in Christ een warm hart toe? Via het onderstaande formulier is het mogelijk om FiCM financieel te ondersteunen. Uw gift is door onze ANBI-status aftrekbaar.

 

Bedrag