Recente overdenkingen

De overdenkingen zijn voor iedere doordeweekse dag met toestemming van Harvest House Publishers en in overleg met GIDEON boeken overgenomen uit Iedere dag in Christus van Neil T. Anderson.

28 maart 2024

Hulp bij discipelschap

23 mei 2021

In het voorwoord van mijn boek Overwinning over de duisternis, schreef ik dat ik mij ‘als predikant en als docent aan een theologische hogeschool ben gaan toeleggen op geestelijke begeleiding en christelijke hulpverlening. Ik heb talloze mensen begeleidt en bijgestaan. Ook heb ik pastorale hulpverlening gedoceerd op de theologische hogeschool. Verder heb ik over dat onderwerp in kerken en leidersconferenties in veel landen gesproken’.  Het doet me verdriet om te zien hoe we de bediening van discipelschap en christelijke hulpverlening in onze kerken (en theologische scholen) hebben gescheiden. Christelijk discipelschap is te vaak een onpersoonlijk programma geweest ondanks dat er goede materialen werden gebruikt. En christelijke hulpverlening is heel intensief en persoonlijk geweest maar met een groot gebrek aan goede theologie. Ik geloof dat discipelschap en counseling Bijbels gezien hetzelfde zijn. Als je iemand kunt helpen een goede discipel te worden, dan ben je ook een goede christelijke hulpverlener en andersom. Christelijke hulpverlening is het proces waarbij twee of meer mensen samenkomen in de aanwezigheid van Christus, leren hoe de waarheid van Gods woord hen vrij kan zetten en ze zo in staat stellen om in overeenstemming te zijn met het beeld van God, terwijl ze door geloof wandelen in de kracht van de Heilige Geest.

In de tweede uitgave van mijn boek, De Bevrijder schreef ik: ‘In 1982 verliet ik het pastoraat om te doceren aan de Talbot School of Theology. Ik ging daar naartoe terwijl ik wist dat er mensen in onze kerk waren die problemen hadden waar ik geen passende antwoorden op had. Ik predikte en onderwees Gods woord zo goed als ik kon maar ik zag niet echt veel verandering in de levens van de trouwe mensen die regelmatig de dienst bijwoonden. Ik geloofde met heel mijn hart dat Jezus het antwoord was en dat de waarheid van Zijn Woord mensen zou bevrijden maar ik wist echt niet hoe… Ik zocht naar een holistisch antwoord, geworteld in Gods Woord, gecentreerd rondom Christus en bruikbaar voor alle christenen overal. Het resultaat van deze zoektocht noem ik De Stappen naar Vrijheid in Christus die nu overal ter wereld gebruikt wordt. Ik deed al dit studeren en onderzoek voor mijn tweede doctoraat op Talbot en het boek De Bevrijder was mijn proefschrift’.

Van deze twee boeken zijn er allebei meer dan 1,4 miljoen kopieën verkocht alleen al in het Engels en daarnaast zijn ze in veel andere talen uitgegeven. Ik had geen idee dat ik terecht zou komen in een wereldwijde bediening (www.freedominchrist.org of www.ficm.nl). De komende weken zal ik met je delen waar het boek Discipleship Counseling  (In het Nederlands Vrijheid in Christus – de complete gids om anderen te helpen wandelen in vrijheid en groeien in Christus –  Gideon Boeken) over gaat en hoe ik ertoe kwam.

Gift aan FiCM Nederland

Draagt u Freedom in Christ een warm hart toe? Via het onderstaande formulier is het mogelijk om FiCM financieel te ondersteunen. Uw gift is door onze ANBI-status aftrekbaar.

 

Bedrag